GENEVA-CERN

ΕΛΒΕΤΙΑ

Επιμέλεια:
Μπαρμπίδη Μπέτυ Α΄2
Κουτρούλη Μικαέλα Α’2

Γενικές πληροφορίες

SwitzerlandFlag.jpg

Η Ελβετία, με επίσημο όνομα Ελβετική Συνομοσπονδία είναι μια χώρα της δυτικής Ευρώπης. Συνορεύει δυτικά με τη Γαλλία, νότια και νοτιοανατολικά με την Ιταλία, βόρεια και βορειοανατολικά με τη Γερμανία και ανατολικά με την Αυστρία και το Λιχτενστάιν. Είναι μία μικρή χώρα, με έκταση 41.285 τ.χλμ. και πληθυσμό 7.780.200
Πρωτεύουσα της Ελβετίας είναι η Βέρνη ,ενώ μεγαλύτερη πόλη η Ζυρίχη. Άλλες σημαντικές πόλεις είναι η Βασιλεία, η Γενεύη και η Λωζάνη. Νόμισμα έχει το ελβετικό Φράγκο. Είναι χώρα με υψηλό βιοτικό επίπεδο και ανεπτυγμένο τουρισμό. Η Ελβετία είναι επίσης δημοφιλές για την ποιότητα του κόσμου, τα νόστιμα τυριά και τις σοκολάτες, τον Ελβετικό στρατό και τα μαχαίρια inimitable, τους κούκος και τα ρολόγια της! Η Ελβετία έχει ένα καλό σιδηροδρομικό σύστημα, το όποιο είναι γνωστό για την εξαιρετική του απόδοση.
Ιστορικά στοιχεία
Η χώρα κατοικούνταν από τους προϊστορικούς ακόμα χρόνους, όπως δείχνουν λείψανα λιμναίων οικισμών, με βάρκες και δίχτυα, δοχεία και πέτρινα εργαλεία, πολλά στολίδια και πλήθος άλλων αντικειμένων. Οι αρχαίοι κάτοικοι της Ελβετίας ανήκαν στην κελτική φυλή των Ελβητίων ή Ελουιτίων. Ολόκληρη η χώρα προσαρτήθηκε στη Ρώμη από τον Καίσαρα το 57 π.Χ. Τον 5ο αι. μ.Χ. εισέβαλαν στην περιοχή της σημερινής Ελβετίας οι Αλαμανοί και οι Βουργουνδοί.
Αργότερα η χώρα υποδουλώθηκε στους Φράγκους, που δίδαξαν στους Ελβετούς το χριστιανισμό. Επακολούθησε η υποδούλωση στους Γερμανούς μέχρι το 1271 που σχηματίστηκε ο πρώτος πυρήνας της ελβετικής ομοσπονδίας (καντόνια). Μακροχρόνιος αγώνας άρχισε τότε για την εκδίωξη των κατακτητών, απ' όπου προήλθε και ο θρύλος του Γουλιέλμου Τέλου.
Η Ελβετική Συνομοσπονδία ιδρύθηκε αρχικά το 1291, όταν τρία καντόνια(του Uri, του Schwyz και του Unterwalden) συμφώνησαν σε μια αμυντική συμμαχία. Κατά τους επόμενους αιώνες, η Συνομοσπονδία επεκτεινόταν σταθερά, καθώς άλλα καντόνια, πόλεις και χωριά προσχωρούσαν στη συμμαχία. Το 1789, με την εισβολή της Γαλλίας, μετεξελίχθηκε σε ενωμένη Ελβετική Δημοκρατία. Με την ανάκτηση της ανεξαρτησίας της, το 1815, τα σύνορα της Συνομοσπονδίας οριστικοποιήθηκαν στο Συνέδριο της Βιέννης και έκτοτε, η πολιτική της Ελβετίας για μόνιμη ένοπλη ουδετερότητα, αναγνωρίστηκε διεθνώς. Μετά από ένα σύντομο εμφύλιο το 1848, υιοθετήθηκε νέο Σύνταγμα και η χώρα αποτέλεσε πλέον ομοσπονδιακό κράτος (Bundesstaat), μολονότι εξακολούθησε να αποκαλείται Ελβετική Συνομοσπονδία. Τα καντόνια διατήρησαν την ευρεία αυτονομία τους.
Το 1874 και το 1891, το Σύνταγμα υπέστη σημαντικές αλλαγές, καθώς ενισχύθηκαν οι ομοσπονδιακοί θεσμοί και τα άμεσα δημοκρατικά δικαιώματα. Κατά τα τέλη του 19ου αιώνα, η Ελβετία ήταν ήδη μια από τις πιο βιομηχανοποιημένες χώρες της Ευρώπης.
Παρέμεινε ουδέτερη κατά τη διάρκεια των δύο παγκοσμίων πολέμων, γεγονός που ευνόησε την οικονομική σταθερότητα.
Κυριότερα ποτάμια

Karte_Schweiz_Details.png

Οι ποταμοί της Ελβετίας, επειδή πηγάζουν από παγετώνες, είναι χειμαρρώδεις και γι' αυτό το λόγο δεν είναι πλωτοί. Μόνες εξαιρέσεις είναι ο Ρήνος, που για ένα μικρό χρονικό διάστημα είναι πλωτός, καθώς κι ο Άαρ σ' ένα σημείο που μια διώρυγα τον συνδέει με τη λίμνη Βιέν. Αυτή η διώρυγα είναι πλωτή και χρησιμεύει στο διακανονισμό των νερών του Άαρ, όταν αυτός κινδυνεύει να ξεχειλίσει. Τα ποτάμια είναι:
Ο Ροδανός, που τη διαρρέει σε μήκος 252 χιλ. Πηγάζει απ' την Β.Α. άκρη των Πεννικών Άλπεων, κυλάει προς τα Ν.Δ., μετά στρέφεται Β.Δ., σχηματίζει τη λίμνη της Γενεύης και συνεχίζει την πορεία του στο γαλλικό έδαφος. Σ' αυτόν χύνονται και οι μικροί ποταμοί Βιέζ και Ντρανς.

350px-Rhein-Karte.png

Ο Ρήνος, που τη διαρρέει σε μήκος 375 χλμ. Πηγάζει απ' τους παγετώνες στο καντόνι του Γκράου Μπίντεν και, κατά την πορεία του, ενισχύεται με τα νερά των μικρών ποταμών Τουρ, Τες και Βιρ, καθώς και του Άαρ που εκβάλουν σ' αυτόν. Ο Άαρ είναι ο πιο σημαντικός ελβετικός ποταμός, αφού ολόκληρη η πορεία του γίνεται μέσα στο έδαφος της Ελβετίας.
Κυριότερες λίμνες
Μποντενζέε (Bodensee)ή Λίμνη Κοστάντς(lac de Constance): βορειοανατολικό όριο της χώρας, στα σύνορα με την Γερμανία
Λίμνη Λεμάν (ή λίμνη Γενεύης) (Lac Leman): στη βόρεια όχθη βρίσκεται η Λωζάνη (Lausanne) και στη νοτιοδυτικό άκρο της η Γενεύη.
Λίμνη Νεσατέλ (Lac de Neuchatel) από την πόλη Νεσατέλ που είναι κτισμένη στην βόρεια όχθη της.
Λίμνη Λουγκάνο (Lugano) στα σύνορα με την Ιταλία με την ομώνυμη πόλη κτισμένη στις όχθες της.
Λίμνη της Ζυρίχης
Ορεινοί όγκοι
Χωρίζεται μορφολογικα σε 2 ζώνες. Η πρώτη είναι η αλπική ζώνη που κυριαρχείται, όπως λέει και τ' όνομά της, από το συγκρότημα των Άλπεων και τις διακλαδώσεις του και καταλαμβάνει τα 3/5 της χώρας. Αυτή η ορεινή περιοχή έχει σχήμα πετάλου και περικλείνει μέσα της τη ζώνη του οροπεδίου. Η αλπική περιοχή σχηματίζεται από 3 διακλαδώσεις των Κεντρικών Άλπεων κι απ' την οροσειρά του Ιούρα, που βρίσκεται στα δυτικά και κατά μήκος των συνόρων με τη Γαλλία. Οι τρεις αυτές διακλαδώσεις των Άλπεων είναι: οι Πεννικές Άλπεις, οι Βερνικές Άλπεις και οι Ραιτικές Άλπεις.
Στο νοτιοδυτικό τμήμα της χώρας, σαν συνέχεια του Λευκού όρους, είναι οι Πεννικές Άλπεις (ή Βαλαίσιες Άλπεις) με ψηλότερη κορυφή την Μόντε Ρόζα (4.638 μ.). Άλλες υψηλές κορυφές των Πεννικών Άλπεων είναι το Μάτερχορν (4.505 μ.), η Βάισχορν (4.512 μ.) και η Νομ (4.500 μ.). Από το Ν.Δ. τμήμα της χώρας ξεκινούν και οι Βερνικές Άλπεις, που προχωρούν όμως προς τα βόρεια, καταλαμβάνοντας, με τον όγκο τους, το κέντρο της χώρας. Έχουν σαν υψηλότερη κορυφή το Φινστεράαχορν με ύψος 4.275 μ.
Στο ανατολικό τμήμα προβάλλει ο όγκος των Ραιτικών Άλπεων, που σχηματίζουν προς τα Ν.Α. δυο άλλες διακλαδώσεις: τις Άλπεις του Γκριζόν και τις Άλπεις Αμπούλα. Στην περιοχή αυτή υπάρχει το περίφημο τουριστικό κέντρο Σαιντ Μόριτς, το αναπαυτήριο τουΝταβός και τα χιονοδρομικά κέντρα της Κουρ και της Αρόζα.
Το μέσο ύψος της αλπικής ζώνης ξεπερνά τα 2.100 μ, ενώ το μέσο ύψος της περιοχής του οροπεδίου βρίσκεται γύρω στα 900 μ.
Κλίμα
Το κλίμα της Ελβετίας είναι ψυχρό και, κατά βάση ξηρό, αν και σε ορισμένες περιοχές βρέχει 160 με 180 μέρες το χρόνο. Το κλίμα παρουσιάζει μεγάλες ανομοιομορφίες από περιοχή σε περιοχή, αλλά είναι γενικά υγιεινό. Την ιδιότητα αυτή, του κλίματος της χώρας τους, εκμεταλλεύτηκαν οι Ελβετοί με τον καλύτερο τρόπο. Ίδρυσαν πολλά σανατόρια, αναπαυτήρια, ψυχιατρικές κλινικές και έτσι παλαιότερα η Ελβετία αποτέλεσε θεραπευτικό κέντρο για τις παθήσεις των πνευμόνων (όπως η φυματίωση) και των νεύρων.
Γλώσσες
Επίσημες γλώσσες είναι η γερμανική (ομιλούμενη από το 63% του πληθυσμού, σύμφωνα με έρευνα του 2000), η γαλλική (20,4%), η ιταλική (6,5%) και η ρετορομανική (< 0.5%), γλώσσα που μιλούν οι κάτοικοι του νοτιοανατολικού καντονιού Γκράουμπιντεν.

ΠΟΛΕΙΣ

ΒΕΡΝΗ
Πόλη και πρωτεύουσα της Ελβετικής Ομοσπονδίας και του ομώνυμου καντονίου. Είναι πολύ γραφική, χτισμένη σε ύψος 550 μέτρων και πλάι στις όχθες του ποταμού ΄Ααρ, που την περιβρέχει από τρεις πλευρές. Γι' αυτό θεωρείται μια από τις ωραιότερες πόλεις του κόσμου. Στολίζεται με πολλά θαυμάσια κτίρια, μεσαιωνικά και σύγχρονα, όπως το μέγαρο της Ομοσπονδίας, ο καθεδρικός ναός με κωδωνοστάσιο 100 μέτρων, μουσεία, δημαρχείο, μνημείο Παγκόσμιας Ταχυδρομικής Ένωσης, όμορφες βρύσες.
Η πόλη χτίστηκε το 1191 από το δούκα Μπέρτχολντ Φον Τσέργκεν, που την ονόμασε έτσι γιατί, όταν χτιζόταν, σκότωσε μια αρκούδα. Αργότερα η Βέρνη μπήκε στην Ελβετική Ομοσπονδία και το 1550 προσχώρησε στον προτεσταντισμό. Ο σημερινός πληθυσμός της πόλης φτάνει τους 300.000 κατοίκους, οι περισσότεροι από τους οποίους μιλούν γερμανικά. Το ομώνυμο καντόνι έχει έκταση 6.900 τ.χλμ. και πληθυσμό 1.020.000 κατ.
Η Βέρνη έχει αξιόλογη βιομηχανία υφασμάτων, μετάλλου, σοκολάτας και εμπόριο τυριού. Είναι γεωργική περιοχή και κτηνοτροφική. Επιπλέον οι κάτοικοι ασχολούνται με την ωρολογοποιία, την αγγειοπλαστική και την ξυλογλυπτική
Η όμορφη πρωτεύουσα της Ελβετίας παρέχει μια θαυμάσια ευκαιρία για επίσκεψη στα αξιοθέατα της. Μερικά από αυτά είναι:
Το σπίτι του Αϊνστάιν, το Swiss Alpine μουσείο, και το Kunstmuseam και το μουσείο τέχνης. Ακόμα το Λιντ & Sprüngli, το περίφημο εργοστάσιο σοκολάτας της Ελβετίας, το όποιο στεγάζει ένα ενδιαφέρον μουσείο.

ΖΥΡΙΧΗ
Ελβετική πόλη, πρωτεύουσα ομώνυμου καντονιού, κοντά στα γερμανικά σύνορα. Είναι χτισμένη στη Βόρεια όχθη της ομώνυμης λίμνης και περιβάλλεται από τα βουνά Ίτλιμπεργκ και Τσίριχμπεργκ. Χωρίζεται σε δύο μέρη από τον ποταμό Λίματ: τη Μεγάλη πόλη δεξιά και τη Μικρή πόλη αριστερά. Επτά γέφυρες ενώνουν τα δύο τμήματα της πόλης. Μεγαλύτερη είναι η γέφυρα της Προκυμαίας, με μήκος 165 μ.

elvetia_03.jpg

Η Ζυρίχη έχει 800.000 κατ. και είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ελβετίας. Είναι σπουδαιότατος κόμβος διεθνών αεροπορικών γραμμών, οδικών, σιδηροδρομικών και το κυριότερο βιομηχανικό και οικονομικό κέντρο της χώρας. Το πανεπιστήμιό της ιδρύθηκε το 1833. Διαθέτει ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο, Ινστιτούτο μελετών διεθνών σχέσεων, ωδείο, αστεροσκοπείο, μουσεία και άλλα πνευματικά ιδρύματα. Το καντόνι της Ζυρίχη έχει χωριστή επταμελή κυβέρνηση. Για κάθε σχεδόν σοβαρό νομοσχέδιο καλείται ο λαός να αποφασίσει με δημοψήφισμα.

ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Βασιλεία πρωτεύουσα ομώνυμου καντονίου της Ελβετίας, χτισμένη και στις δύο όχθες του Ρήνου. Το καντόνι έχει έκταση 465 τ.χλμ. και 178.000 κατ. Βρίσκεται στα σύνορα Γαλλίας - Γερμανίας και διασχίζεται από το Ρήνο και την οροσειρά του Ιούρα. Το καντόνι χωρίστηκε το 1833 σε 2 μικρότερα: της πόλης και της υπαίθρου. Οι πιο πολλοί κάτοικοι είναι γερμανόφωνοι και λίγοι είναι γαλλόφωνοι και ιταλόφωνοι. Πρωτεύουσα του καντονίου της υπαίθρου είναι το Λίσταλ, ενώ του άλλου η Βασιλεία, με 365.000 κατ.
Η πόλη είναι ωραιότατη, με αμφιθεατρική μορφή. Δεύτερη σε μέγεθος πόλη της Ελβετίας (μετά τη Ζυρίχη). Στολίζεται από πολλά μνημεία: α) τον καθεδρικό ναό της, όπου συνήλθε η περίφημη σύνοδος της Βασιλείας (1431 - 1449), με την πρόθεση να περιορίσει τις εξουσίες του πάπα και των συνασπισμένων με αυτόν ηγεμόνων της Δυτικής Ευρώπης. β) Τον τάφο του Έρασμου και του Οικολαμπάδιου. γ) Το Μουσείο με την περίφημη τοιχογραφία του Χολμπάιν "Ο χορός των νεκρών". δ) Το πανεπιστήμιο, όπου δίδαξαν ο Έρασμος, ο Παράκελσος, ο Οικολαμπάδιος, ο Μπερνουγί και ε) η μεγάλη της βιβλιοθήκη με πάνω από 600 χιλιάδες τόμους. Εξάλλου η Βασιλεία έχει σημαντική βιομηχανία μεταξωτών, χαρτιού, φαρμάκων, χημικών προϊόντων, τροφίμων κ.ά.
Βέβαια περίπου 8 χλμ. μακριά από την Γενεύη βρίσκεται το Cern!

174085-CERN_LHC_t2030shigh.jpeg

ΓΕΝΕΥΗ

geneva1.jpg

Πόλη της Ελβετίας, από τις ωραιότερες της Ευρώπης. Είναι χτισμένη πάνω στο Ροδανό ποταμό και στις όχθες της ομώνυμης λίμνης. Είναι γραφικότατη πόλη. Στον ποταμό έχει 9 γέφυρες, ωραιότερη από τις οποίες είναι η γέφυρα του Λευκού όρους (μήκος 260 μ. και πλάτος 16 μ.). Τα αγάλματα του στρατηγού Ντιφούρ, του μηχανικού Φαμπρ στολίζουν την πόλη, ενώ στο νησάκι πάνω στο Ροδανό δεσπόζει το άγαλμα του Ρουσσώ. Φημίζεται για τη βιομηχανία ρολογιών της και τον έντονο τουρισμό της. Η Γενεύη έχει 176.000 κατ. Στην πόλη έχουν την έδρα τους πάνω από 30 οργανώσεις διεθνείς (Διεθνής Ερυθρός Σταυρός κ.α.), γι' αυτό και την ονομάζουν και διεθνή πόλη.

geneva-1.jpg

Αξιοθέατα: Στο κέντρο της πόλης μέσα στην λίμνη υπάρχει το μεγάλο σιντριβάνι. Ο μηχανισμός του είναι τόσο ισχυρός που το αποτέλεσμα είναι το νερό να εκτοξεύεται σε ύψος 140 μέτρων αυτό είναι και το κυριότερο αξιοθέατο. Γύρω από αυτό άλλωστε γίνονται και όλα τα πανηγύρια. Το μουσείο Τέχνης και Ιστορίας, το πάρκο των μεταρρυθμίσεων(Ένα σημαντικότατο αξιοθέατο που πρόκειται για ένα μακρύ τείχος 100 μ. με το τετραπλό σύμπλεγμα της Καλβινιστικης μεταρρύθμισης (Φαρέλ, Καλβίνος, Νοξ, Ντε Μπεζ) , Το κτίριο των Ηνωμένων Εθνών (Βρίσκεται σε ένα πανέμορφο πάρκο γειτονικό με τον βοτανικό κήπο πλούσιο σε κάθε είδος φυτά. Το κτίριο άρχισε να χτίζεται το 1927), η Πλατεία Νεφ με την όπερα και το Ωδείο. Ξεχωρίζουν: η μητρόπολη του Αγίου Πέτρου, η Ακαδημία Επιστημών, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, η Βιβλιοθήκη και η Πινακοθήκη,

ΛΩΖΑΝΝΗ
Πόλη της Ελβετίας, πρωτεύουσα του καντονίου Βο (128.000 κάτ., με τα προάστια 250.000). Χτισμένη πάνω σε πανοραμική τοποθεσία, σε λόφους που χωρίζουν τον ποταμό Φλον και τον παραπόταμό του Λουβ, ένα χιλιόμετρο Βόρεια της λίμνης της Γενεύης. Οι δύο ποταμοί της τη διαιρούν σε τρεις συνοικίες: 1) Σιτέ (ή Άστυ, που είναι ο αρχικός οικισμός της Λωζάννης), 2) Μπουρκ και 3) Σεν Λοράν. Στην όχθη της λίμνης βρίσκεται ο οικισμός Ουσί, που αποτελεί τη λιμενική ζώνη της Λωζάννης.

Lausanne-Switzerland.jpg

Η υπέροχη τοπογραφική και γεωγραφική θέση της Λωζάννης την κατέστησε σπουδαιότατο τραπεζικό, ξενοδοχειακό, τουριστικό, πνευματικό, εμπορικό κέντρο, οδικό και σιδηροδρομικό συγκοινωνιακό κόμβο. Η βιομηχανία της περιλαμβάνει εργοστάσια μηχανημάτων, σοκολατοποιίας, ζυθοποιίας, επεξεργασίας καπνού κ.ά. Η Λωζάννη αποτελεί για τους ξένους προσφιλές κέντρο πνευματικής εργασίας και περισυλλογής, καθώς και τόπο για τη συμπλήρωση των σπουδών. Είναι πνευματικό και πολιτιστικό κέντρο με παγκόσμιο ενδιαφέρον. Η Λωζάννη προτιμήθηκε πολλές φορές ως χώρος διεθνών συσκέψεων και διπλωματικών πράξεων. Είναι έδρα του Ομοσπονδιακού Ελβετικού Δικαστηρίου και της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής.
ΛΟΥΚΕΡΝΗ
Πόλη της Ελβετίας (160.900 κάτ.), πρωτεύουσα ομώνυμου καντονιού, κέντρο του ελβετικού τουρισμού. Είναι χτισμένη στο μυχό της λίμνης Λουκέρνης, που είναι το σύνορο τεσσάρων καντονιών. Χωρίζεται από τον ποταμό Ρέους σε Μικρή και Μεγάλη πόλη, που ενώνονται μεταξύ τους με έξι γέφυρες (δύο σκεπαστές). Είναι σιδηροδρομικό κέντρο, ατμοπλοϊκό λιμάνι με ωραίες δεντροσκεπείς προκυμαίες. Έχει ωραίες βιβλιοθήκες, το μουσείο Βάγκνερ, μουσείο Τοπικών Ενδυμασιών, μουσείο Ιστορίας και Τέχνης, τον κήπο των Παγετώνων, το μνημείο του Λέοντα, έργο του γλύπτη Τορβάλτσεν, λαξεμένο σε βράχο, κ.ά. Το μαγευτικό και υγιεινό κλίμα της, τα πολλά αξιοθέατα και η ωραία της φύση, αποτελούν πόλο έλξης των εκατοντάδων χιλιάδων επισκεπτών, απ' όλο τον κόσμο, που την επισκέπτονται κάθε χρόνο. Στους επισκέπτες της προσφέρονται πολλές ευκαιρίες ψυχαγωγίας, όπως: ιπποδρομίες, λεμβοδρομίες, φεστιβάλ μουσικής.
Η αρχή και το τέλος του ταξιδιού μας θα γίνει στο … Μιλάνο!
Το Μιλάνο είναι πόλη της Βόρειας Ιταλίας, πρωτεύουσα της Λομβαρδίας, που απλώνεται από τη διάσημη Σκάλα του Μιλάνου μέχρι την πλατεία του Ντουόμο με τον επιβλητικό καθεδρικό ναό και την οδό Μοντεναπολεόνε με τους πολυτελείς οίκους μόδας. Η πόλη διαθέτει μια μοναδική ζωντάνια που συνδυάζει ιστορία, πολιτιστική παράδοση και σύγχρονη αισθητική και σε κερδίζει με την πρώτη ματιά.
Βρίσκεται σε υψόμετρο 120 μέτρων στην πεδιάδα της πιο πυκνοκατοικημένης και αναπτυγμένης περιφέρειας της χώρας. Είναι το βιομηχανικό και οικονομικό κέντρο του Ιταλικού Βορρά και έδρα του ιταλικού χρηματιστηρίου. Η πόλη έχει 1.303.437 κατοίκους και η ευρύτερη περιοχή περίπου 7.400.000 κατοίκους. Η Ρώμη, πρωτεύουσα της Ιταλίας, απέχει από το Μιλάνο περίπου 400 χλμ.
Αξιοθέατα
Πλατεία Duomo (Piazza del Duomo). Στη πλατεία αυτή βρίσκεται το λαμπρό μνημείο της πόλης που είναι ο περίφημος καθεδρικός ναός της
Galleria Vittorio Emanuele II είναι η Ιστορική Στοά Μαγαζιών.
Ο ιερός ναός Santa Maria delle Grazie, διάσημος για την τοιχογραφία Ο Μυστικός Δείπνος του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Η Πινακοθήκη di Brera
H σκάλα του Μιλάνου και το μουσείο της.
Οι βιτρίνες στο Μιλάνο είναι αξιοθέατο. Ακόμα πιο αξιοθέατα όμως είναι τα ατελιέ των σχεδιαστών, στο Quadrilatero d' Oro, μερικές εκατοντάδες μέτρα ανάμεσα στη Via Monte Napoleone και στη Via Sant' Andrea.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License